کارآفرینی در ترکیه

باتوجه به اینکه دولت ترکیه در سالیان اخیر رشد بی سابقه ای را در حوزه تجارت و اقتصاد تجربه نموده است در ادامه در مورد کارآفرینی در ترکیه با شما سخن خواهیم گفت.

 

باتوجه به قوانین ترکیه امکان اقامت دائم یا موقت در این کشور برای کسانی که واجد شرایط باشند فراهم شده و اتباع سایر کشورها در صورتی که دارای شرایط مقرر در قوانین ترکیه باشند می‌توانند پاسپورت این کشور را به دست آوردند.

کارآفرینی در ترکیه یکی از بهترین روش های کسب اقامت در این کشور است که برای افراد متمول و صاحب سرمایه مناسب خواهد بود. در این مقاله علاوه بر معرفی کارآفرینی در ترکیه به عنوان یکی از مهم ترین روش های کسب اقامت ترکیه، چگونگی ثبت شرکت در این کشور به عنوان یکی از مهم ترین روش های کارآفرینی در این کشور را شرح می دهیم.

کارآفرینی در ترکیه

کشور ترکیه یکی از کشورهای اوراسیایی است که نیمی از آن در اروپا و نیمی دیگر در آسیا واقع شده است. این کشور زیرساخت های مناسبی برای کارآفرینی ندارد، چرا که اقتصاد نوظهوری داشته و نمی‌توان انتظار داشت همانند کشورهای حوزه شنگن شرایط مطلوب برای کارآفرینی را فراهم نموده باشد، اما از آنجا که دولت ترکیه نهایت حمایت خود را از سرمایه گذاران به عمل می‌آورد می‌توان گفت شرایط مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی دارد.

کارآفرینی به دو صورت مستقل یا خصوصی صورت می‌گیرد، در هر صورت شما باید به دنبال کارآفرینی در کشور ترکیه حداقل برای پنج نفر از اتباع این کشور شغل مناسب با حقوق تعیین شده برای یک شخص عادی یا کارمند دولتی فراهم کنید و این شغل حداقل به مدت سه سال برای فرد مهیا باشد در غیر این صورت نمی‌توانید پاسپورت ترکیه را از طریق کارآفرینی به دست آورید. ثبت شرکت در کشور ترکیه بهترین شیوه کارآفرینی است که حمایت های دولت را نیز به دنبال خواهد داشت.

 

ثبت شرکت در ترکیه

افرادی که از سرمایه مناسب برخوردار هستند ولی امکان اقامت در ترکیه با توجه به سایر دلایل همانند تحصیل، تولد، ازدواج و غیره را ندارند، می توانند با استفاده از سرمایه خود و با ثبت یک شرکت در کشور ترکیه مبادرت به دریافت پاسپورت این کشور نمایند.

کشور ترکیه در سال های اخیر سعی نموده است بسیاری از جنبه های صنعتی، تجاری و شغلی را خصوصی سازی نماید. برق و مخابرات به همراه ساختمان سازی در سطحی وسیع از جمله حوزه هایی هستند که بسیاری از سرمایه گذاران خارجی را به سمت ترکیه کشانده است.

دولت ترکیه قصد دارد حمل و نقل هوایی را در آینده ای نزدیک خصوصی سازی نماید. ثبت شرکت های مربوط به تولید و عرضه پوشاک، خوراک، مواد دارویی و … از جمله مواردی هستند که راحت تر از سایر شرکت‌ها به ثبت می‌رسند و سرمایه کمتری را لازم دارند.

اگر شما شرکت خود را به مدت پنج سال به صورت موفق در کشور ترکیه مدیریت نمایید می توانید حتی برای اعضای خانواده خود نیز اقامت دائم کشور ترکیه را به دست آورید.

 

انواع ثبت شرکت در کشور ترکیه

در کشور ترکیه نیز همانند سایر کشورها از قالب های مختلفی برای ثبت شرکت استفاده می شود؛ این قالب ها عبارتند از:

  • شرکت سهامی
  • شرکت تعاونی
  • شرکت مسئولیت محدود
  • شرکت جمعی

شرکت سهامی خاص: حداقل تعداد کسانی که مبادرت به ثبت شرکت سهامی خاص می کنند باید ۵ نفر باشند و قانون محدودیت دیگری در این خصوص قایل نشده است.

شرکت تعاونی: برای این نوع شرکت لازم است تا حداقل دو نفر با یک عنوان خاص مبادرت به ثبت شرکت نمایند.

شرکت مسئولیت محدود: تعداد سرمایه گذاران در این نوع شرکت حداقل یک نفر و حداکثر ۵۰ نفر است. این شرکت با ۵۰۰۰ لیر ترکیه قابل ثبت است. شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص در زمره متداول ترین قالب هایی قرار دارند که برای ثبت شرکت در ترکیه بکار می روند.

شرکت جمعی یا مختلط: در این نوع شرکت یک یا دونفر از اعضا به عنوان مسئول شرکت در مقابل تمامی تعهدات موجود متعهد هستند و دیگران با توجه به میزان سهم خود مسئولیت دارند.

مراحل ثبت شرکت در ترکیه

برای اینکه بتوانید شرکت خود را در ترکیه به ثبت برسانید ابتدا بهتر است اقامت کوتاه مدتی در این کشور داشته باشید و سعی نمایید شرایط کار و زندگی در این کشور را به خوبی مورد سنجش قرار دهید. بررسی شاخص های اقتصادی نیز حائز اهمیت است.

در این خصوص باید بدانید که کشور ترکیه در چند سال اخیر با افزایش نرخ بیکاری و افزایش میزان مالیات رو به رو بوده است و این امر نشان می دهد که دولت ترکیه بنابر نیاز خود از سرمایه گذاران خارجی حمایت می کند. پس از انتخاب قالب شرکت و نام و نشان تجاری برای شرکت خود (از طریق سیستم مرسیس) باید مراحل ذیل را سپری نمایید:

  • ارائه مدارک هویتی اعضای اصلی و شرکا در صورت وجود به کنسول گری ترکیه در ایران
  • اثبات تمکن مالی جهت ثبت شرکت در ترکیه
  • ارائه اساسنامه شرکت و تعیین حوزه فعالیت
  • دریافت شماره مالیاتی از اداره دارایی و احد شماره شناسایی مالیات بالقوه
  • تعیین مدیریت برای شرکت و درج آدرس دقیق برای پیگیری های قانونی
  • معرفی یک فرد به عنوان مشاور یا حسابدار با حقوق ماهیانه حداقل ۲۰۰ دلار

 

مزایای ثبت شرکت در ترکیه

کسب اقامت ترکیه از طریق کارآفرینی و بخصوص ثبت شرکت دارای مزایای خاصی است که از طریق سایر روش ها به دست نمی‌آید. ثبت شرکت در ترکیه دارای مزایای ذیل است:

  • شخصیت حقوقی و اجتماعی بالایی را به دست خواهید آورد.
  • شما قادر به دریافت کردیت کارت شده و می‌توانید از تسهیلات بانکی همانند اتباع اصلی کشور ترکیه بهره مند شوید.
  • شما بدون اقامت در ترکیه قادر به ثبت شرکت خواهید بود.
  • امکان مسافرت راحت و بدون دردسر به ده‌ها کشور پیشرفته را به دست می‌آورید.
  • اقامت ترکیه به مانند پلی برای دستیابی به اقامت کشورهای اروپایی و ایالات متحده امریکا شمرده می‌‌شود.

قصد کارآفرینی در ترکیه را دارید؟

موسسه حقوقی، مشاوره و سرمایه گذاری GLOBAL INVESTMENT PORTAL آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است، تنها کافیست از طریق دکمه زیر با ما ارتبط برقرار کنید و ما همراه شما در این مسیر خواهیم بود.